Τι είναι το ορεινό τρέξιμο;

revcms_render_image

Το Ορεινό Τρέξιμο είναι άθλημα παγκοσμίως διαδεδομένο και κλάδος του κλασικού αθλητισμού. Στο παρελθόν ο ορισμός του κλασικού αθλητισμού περιελάμβανε το Στίβο, τον Ανώμαλο Δρόμο, τους Αγώνες Δρόμου και Βάδην.

Το 2002, μετά την επιτυχημένη διοργάνωση με τίτλο «Το Παγκόσμιο Κύπελλο» που είχε δημιουργήσει από το 1985 η Παγκόσμια Ένωση Ορεινού Τρεξίματος (WMRA) και η οποία προσελκύει αθλητές από περισσότερες από 30 χώρες, η ολομέλεια της IAAF πρόσθεσε το Ορεινό Τρέξιμο στον ορισμό του Κλασικού Αθλητισμού (κανόνας 1 της IAAF).

Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Κλασικού Αθλητισμού IAAF αναγνωρίζει την WMRA ως ελεγκτικό οργανισμό για τους διεθνείς αγώνες ορεινού τρεξίματος.

Διαδρομές Ορεινού Τρεξίματος

Ορεινοί αγώνες γίνονται σε απειράριθμη ποικιλία αποστάσεων, κλίσεων – ανάβασης/ κατάβασης και μορφολογίας εδάφους, κι αυτό είναι που κάνει το άθλημα τόσο συναρπαστικό. Υπάρχουν διαδρομές για κάθε ηλικιακή ομάδα και επίπεδο ικανοτήτων, αρκεί να τις αναζητήσει κανείς.

Οι αγώνες ορεινού τρεξίματος καλύπτουν όλο το φάσμα των αποστάσεων και βαθμού δυσκολίας, από σύντομα 15λεπτα σπριντ έως πολύωρα μακρινά και επίπονα ταξίδια σε ορεινά μονοπάτια.

Πολλοί αγώνες σε αλπικές περιοχές γίνονται σε χιονοδρομικά κέντρα όπου προσφέρονται ανέσεις και ευκολίες για μεγάλο υψόμετρο καθώς και αναβατήρες (lift) για την κατάβαση. Εδώ οι αγώνες ξεκινούν στο κέντρο του χιονοδρομικού και τερματίζουν σε μεγάλο υψόμετρο –ονομάζονται αγώνες αποκλειστικής ανάβασης.

Σε πολλές άλλες περιοχές, το ενδιαφέρον της διοργάνωσης επικεντρώνεται στο ορεινό χωριό ή κωμόπολη όπου είναι η αφετηρία και ο τερματισμός του αγώνα, συνήθως δεν υπάρχουν παροχές σε μεγάλο υψόμετρο – αυτοί είναι γνωστοί ως αγώνες ανάβασης και κατάβασης. Αυτοί οι αγώνες συχνά αποτελούνται από περισσότερους του ενός γύρους και ταιριάζουν ιδιαίτερα σε περιοχές με χαμηλά βουνά ή πιο σωστά λόφους.

Υπάρχουν επίσης αγώνες που περιέχουν μεγάλες κατωφέρειες, εντούτοις ο τερματισμός τους γίνεται σε μεγάλο υψόμετρο – πρόκειται για συνδυασμό των δύο παραπάνω αγώνων.

Όλοι οι αγώνες ορεινού τρεξίματος γίνονται σε έδαφος με ποικίλη μορφολογία, συνήθως χρησιμοποιούνται τα καθιερωμένα μονοπάτια πεζοπορίας. Η διαδρομή είναι σηματοδοτημένη ώστε όλοι οι αγωνιζόμενοι να ακολουθούν τον ίδιο δρόμο.

Πώς γίνεται κανείς ορεινός δρομέας;

Από μόνος του ο όρος «ορεινός δρομέας» όπως και η σκέψη να ανεβεί κανείς τρέχοντας σε βουνά, πρέπει να απωθούν πολλούς δρομείς οι οποίοι θα μπορούσαν να διακριθούν σε αυτό το άθλημα και να ανακαλύψουν μια εξαιρετική αθλητική εμπειρία.

Το άθλημά μας είναι άθλημα αντοχής κι όπως ακριβώς οι υπόλοιποι αγώνες αντοχής, από τα 10 χλμ. έως τον μαραθώνιο, απαιτεί αντοχή και ταχύτητα ταυτόχρονα. Υπάρχουν βέβαια κι άλλοι πολλοί παράγοντες που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας.

Ένας από αυτούς είναι το περιβάλλον και πόσο επιδρά στην απόλαυση του τρεξίματός σας. Παίζει σημαντικό ρόλο αν σας συγκινεί η φύση κι αν αγαπάτε το βουνό και το ορεινό τοπίο. Κουραστήκατε να σφυροκοπιέστε για χιλιόμετρα πάνω στη σκληρή άσφαλτο; Κουραστήκατε να τρέχετε γύρους και γύρους των 400 μ.; Κουραστήκατε από τη συνεχή πίεση για προσωπικό ρεκόρ; Αν ναι, τότε ίσως το ορεινό τρέξιμο να είναι ή να γίνει το άθλημά σας.

Ένας άλλος παράγοντας είναι ο τόπος κατοικίας σας. Αν ζείτε στο κέντρο της πόλης, ίσως το συμβατικό τρέξιμο απόστασης να είναι η πιο πρακτική λύση. Αν ζείτε σε κάποια επίπεδη περιοχή της χώρας, η προπόνηση για αγώνες ορεινού τρεξίματος πιθανόν να παρουσιάζει δυσκολίες. Αν ζείτε κοντά σε λόφους ή βουνά, ή αν τα επισκέπτεστε συχνά, οι περιοχές που έχετε στη διάθεσή σας για προπόνηση σάς δίνουν πραγματικά τη δυνατότητα να προετοιμαστείτε για ορεινό τρέξιμο.

Η προετοιμασία για να γίνετε ορεινός δρομέας απαιτεί το ίδιο είδος προπόνησης που θα κάνατε για οποιοδήποτε άλλο άθλημα αντοχής, με ορισμένες προσθήκες. Θεωρούμε ότι οι αθλητές της χιονοδρομίας αντοχής (cross country ski) υπερέχουν στο ορεινό τρέξιμο γιατί έχουν αναπτύξει το σωστό είδος μυϊκής δύναμης και την καρδιοαγγειακή ικανότητα.

Για να αναπτύξετε το σωστό τύπο μυϊκής δύναμης που απαιτείται για να μεταπηδήσετε, ας πούμε από το μαραθώνιο στο ορεινό τρέξιμο, πρέπει να συμπεριλάβετε στο προπονητικό σας πρόγραμμα τρέξιμο σε ανηφόρα και κατηφόρα. Αν αποπειραθείτε να τρέξετε σε ορεινό αγώνα που περιλαμβάνει καταβάσεις, χωρίς να έχετε κάνει ειδική προετοιμασία, είναι σαν να πηγαίνετε γυρεύοντας για τραυματισμούς. Όχι μόνο οι μύες σας χρειάζονται ειδικό συντονισμό για την κατάβαση, αλλά πρέπει να τεθούν σε ετοιμότητα και τα αντανακλαστικά σας ως προς τη μεταβαλλόμενη μορφολογία του εδάφους. Αν αποπειραθείτε να τρέξετε σε ορεινό αγώνα ανάβασης, με βάση την πείρα σας σε επίπεδο έδαφος, σύντομα θα εγκαταλείψετε τις βλέψεις σας για ταχύτητα.

Ο όρος «ορεινό τρέξιμο» περιβάλλεται από μια λανθασμένη κοινή αντίληψη, γιατί αυτόματα μας έρχεται στο μυαλό η εικόνα ότι πρέπει να διατρέξουμε το Μάτερχορν ή άλλα ψηλά βουνά. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν δοκιμαστικοί «ορεινοί αγώνες» που γίνονται σε λόφους όχι ψηλότερους των 200 μ. Συχνά βρισκόμαστε στη δύσκολη θέση να περιγράψουμε τη διαφορά ανάμεσα στο Τρέξιμο Ανώμαλου Δρόμου και στο Ορεινό Τρέξιμο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα όρια μεταξύ τους είναι δυσδιάκριτα. Μπορούμε όμως να πούμε το εξής: το ορεινό τρέξιμο περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό από ανηφόρες και κατηφόρες, πολύ περισσότερες από αυτές που θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε σε αγώνα ανώμαλου δρόμου.

Είναι βέβαιο ότι υπάρχουν ορεινοί αγώνες που ταιριάζουν στο ταμπεραμέντο και στις ικανότητές σας, οπότε γιατί δεν κανονίζετε μια απόδραση; Βρείτε έναν αγώνα ορεινού τρεξίματος στην περιοχή σας και ανακαλύψτε περί τίνος πρόκειται…

Πηγή http://runnersclub.gr

One Comment

  • Smitha724

    Some really quality blog posts on this internet site , saved to fav. afddgeadbfdkcedb

Post A Comment